Ройтерс е инструмент на Великобритания

      Публикувано на понеделник, 24 май , 2021      550 Прегледа     
Ройтерс е инструмент на Великобритания

  • Лондон

Ройтерс (Reuters) е един от най-големите новинарски проводници в света, предоставящ на неизвестен брой журналисти текстове, които могат да използват повторно. Това, което малцина знаят, е, че част от това съдържание се финансира от правителството на Обединеното кралство, за да обслужва глобалните интереси на Лондон.




Сред транша от тайни досиета на британската служба за външни отношения, общност и развитие (FCDO), излезли наскоро от хактивисткия колектив Anonymous, са документи, указващи, че фондацията Томсън Ройтерс (TRF) – „благотворителната“ ръка на международния съименник на Newswire – участва в инициативи за информационна война от името на на Уайтхол (седалището на британските власти, бел.р.).

Тези начинания са част от по-широки усилия за демонизиране, дестабилизиране и изолиране на Руската федерация, у нас, както и в чужбина.

По указание на Уайтхол фондацията Томсън Ройтерс тайно култивира руски журналисти, създава мрежи за влияние в и извън Русия и популяризира про-британска, антимосковска пропаганда в рускоезичните региони.

Тези дейности са широко изложени от журналиста Макс Блументал. Офертите на фондация Томсън Ройтерс за проектите, подадени на Службата за външни отношения, общност и развитие, бяха подписани от нейния главен изпълнителен директор Моник Вила, бивш управляващ директор на Ройтерс Медия, а сега съветник на главния изпълнителен директор на Томсън Ройтерс, което предполага, че самата компания е пряко замесена в тайните операции на своя клон с нестопанска цел на най-високите нива.

Освен това, изявленията на Фондацията разкриват и коварната роля, която тя е изиграла за постигане на финансовите, геополитическите и идеологическите цели на Лондон другаде по света.

Например, един файл описва как фондация Томсън Ройтерс е „[установила] новинарски услуги“ в „страните от интерес“ за британската горецитирана служба. Цитиран пример за тази дейност е създаването на Асват Масрия, „независима” медия, от фондация Томсън Ройтерс след египетската революция през 2011 г.

Операцията беше финансирана тайно от Службата за външни отношения, общност и развитие на стойност 2 милиона британски лири и изпълни офисите на Newswire в Кайро, които:

„Осигуриха ведомост за заплати, човешки ресурси и подкрепа за сигурността“.

„[Асват Масрия] се превърна във водещата независима местна медийна организация в Египет до нейното затваряне … Съдържанието й беше предложено за безплатна синдикация в целия регион“, се хвалят във въпросния документ

„През 2016 г. [тя] се превърна в един от 500-те най-посещавани уебсайта в Египет“, се казва още.

Поразително е, че лицето, отговорно за създаването на платформата, беше Уил Чърч, „ръководител на журналистическите проекти“ на фондация Томсън Ройтерс. Изтеклата автобиография разкрива, че той е играл видна роля в различните тайни операции на организацията, финансирани от Службата за външни отношения, общност и развитие в Русия.

Все още съществуващ профил от Томсън Ройтерс на начинанието Асват Масрия твърди, че 300 египтяни са били обучени по проекта, като тази армия от журналисти генерира над 300 истории всяка седмица, които са надлежно взети от над 50 медии по света седмично.

Обосновката на Обединеното кралство за стартирането на начинанието в момент на такова сътресение не може да бъде по-ясна. Свалянето на дългогодишния египетски лидер Хосни Мубарак през 2011 г. и трудният преход на страната към демокрация представляват както значителни възможности, така и предизвикателства за Уайтхол.

Революцията и последвалото избиране на кандидата на „Мюсюлманските братя“ Мохамед Морси имаха потенциал да застрашат по-широко значителните икономически интереси на Лондон в Кайро и региона.

Създаването на „неутрална“ платформа за новини, издаваща съдържание както за вътрешно, така и за международно потребление, би позволило на британската служба да запази известна степен на контрол на новинарския наратив при разгръщането на събитията в страната.

Уебсайтът на Асват Масрия вече не функционира, но страницата му във Facebook е силно показателна. Така например безкритично се съобщава за ключовата победа на президента Абдел Фатах ал Сиси през 2014 година.

По време на това гласуване бившият командващ армията, който ръководи преврата, свалил Морси година преди това, получи невероятните 96,91% – зашеметяващ брой гласове, поне частично обясним от това, че той бе практически неоспорен, след като повечето други кандидати бяха арестувани или отпаднаха от изборната надпревара.

Не е изненадващо, че чуждестранните наблюдатели твърдят, че процесът далеч не отговаря на демократичните стандарти.

Година по-рано египетските сили за сигурност под командването на Сиси брутално смазаха протест на площад Рабаа ал-Адавия в Кайро, избивайки най-малко 817 души – Хюмън Райтс Уоч нарече събитието:

„Може би най-голямото масово убийство на протестиращи за един ден в съвременната история . „

„Използвайки бронетранспортьори, булдозери, сухопътни сили и снайперисти, полицейският и армейският персонал атакува импровизирания протестен лагер и обстрелва протестиращите“, съобщават от организацията.

И все пак Асват Масрия спомена твърде малко кръвопролитията.

И обратно, медийната платформа многократно споделя статия, съобщаваща за резултатите от официално разследване на клането, което обвини за жертвите самите протестиращи, твърдейки, че те „инициират“ атаки срещу силите за сигурност.

Твърдението на Амнести Интернешънъл, че разследването е замазване на очите, специално създадено за защита на силите за сигурност от всякаква критика, не беше споменато.

По същия начин президентът Сиси, казващ на американския конгрес през ноември 2016 г., че свободите и правата на човека в Египет не трябва да се възприемат от „западна перспектива“, поради „различия в предизвикателствата и местните и регионални обстоятелства“, беше популяризиран без придружаващ коментар или анализ.

По собственото признание на Уайтхол управлението на Сиси се характеризира с непрекъснато ескалиращи изтезания, полицейска жестокост, изнасилвания на затворници, принудителни изчезвания, смъртни случаи при задържане и други ужаси.

От приблизително 100-хилядното затворническо население на северноафриканската страна, някъде около 60 000 са политически затворници.

Въпреки осъзнаването на това ужасно състояние на нещата – и британските служби категоризират Кайро като „страна с приоритет на правата на човека“ – официални осъждания от Лондон не съществуват.

Всъщност посланикът на Обединеното кралство в Кайро Джон Кейсън приветства Сиси за „изграждането на по-стабилна, просперираща и демократична държава“, като дори похвали „строгите мерки за сигурност“ на неговото правителство.

Привидната причина за такова очевидно умишлено невежество беше предоставена от самия дипломат през 2016 г.

„Гордеем се, че сме най-големият инвеститор в Египет и с нашата търговия на стойност над 1,5 милиарда британски лири годишно. Но сме гладни за още “, каза той.

По същия начин от резултатите на Асват Масрия не може да бъде открита и следа от тази влошаваща се среда за правата на човека. Платформата окончателно затвори през март 2017 г .; в придружаващо съобщение за пресата се отбелязва, че фондация Томсън Ройтерс не е успял да „намери устойчив източник на финансиране за платформата“.

Неизвестно е защо Службата за външни контакти и общуване решава да спре да поддържа изданието, особено като се има предвид, че влиянието му вътре и извън Египет е вероятно значително – същият пиар заявява, че е изготвил „над 80 000 текстови и мултимедийни истории“, които са били „безплатни за републикация“ на английски и арабски.

Може би е изпълнил основната си цел, да помогне да се гарантира, че подходящо правилно правителство е безопасно инсталирано в Кайро.

Ако е така, това не би било първият път, когато журналистите на Ройтерс са били въоръжени от Уайтхол за злонамерени цели.

През 1948 г. FCDO създава Отдел за информационни изследвания (IRD) – нелегална антисъветска разузнавателна организация, която има разтърсващо въздействие върху медийните репортажи в течение на своето съществуване.

По времето, когато беше разформирован през 1977 г., той беше един от най-големите отдели на FCDO. През 1949 г. Отделът за информационни изследвания имаше само 52 души персонал със седалище в Лондон – до средата на 60-те години в него работеха 390, включително 48 в чужбина, разполагаше с огромен бюджет и ежеседмично координираше работата си с МИ5, МИ6 и BBC World Service.

„Отделът за информационни изследвания разпространява непрестанна пропагандна продукция (т.е. смес от откровени лъжи и изкривени факти) сред най-високопоставените журналисти, които са работили за големи агенции, вестници и списания … както и за всеки друг наличен канал,“отбелязват журналистите Пол Лашмар и Джеймс Оливър .

„Работи в чужбина, за да дискредитира комунистическите партии в Западна Европа, които биха могли да получат част от властта с напълно демократични средства, и у дома, за да дискредитират британските леви“, добавят те.

По време на живота си Отделът за информационни изследвания изигра ключова роля за отстраняването на индонезийския лидер Сукарно от властта, което доведе до смъртта на поне половин милион души.

Освен това, той подкрепи влизането на Обединеното кралство в Европейската икономическа общност, предшественик на Европейския съюз.

Той осигури фундаментална подкрепа за дейността на британската армия в Северна Ирландия по време на началните фази на „Проблемите“.

Освен това през януари 2020 г. беше разкрито, че в края на 60-те години FCDO чрез Отдела за информационни изследвания финансира създаването на услугата на Ройтерс в Близкия изток, за да предостави текстове на английски и арабски за местни и световни събития, за повторна употреба от журналисти в международен план – точно маниер на Асват Масрия.

Това беше в допълнение към вече съществуващите тайни субсидии за латиноамериканските информационни бюра на Ройтерс от FCDO чрез подчинена компания.

„Има причина да вярваме, че Ройтерс е възприемчив към идеята, че ще трябва да даде нещо в замяна“, разкриват Лашмар и Оливър.

„Това, което [правителството на Обединеното кралство] може да осигури, всъщност е шансът да повлияе в някаква степен на цялата продукция на Ройтерс“ се казва в декласифициран файл на FCDO.

„Тук има възможност да се развие връзка [с] Ройтерс … [Обединеното кралство] интересите трябва да бъдат добре обслужвани от новия режим“, се казва още.

Това беше разкритие, което предизвика недоволство – говорител на Ройтерс заяви пред Би Би Си, че „споразумението“ не е в съответствие с „нашите Принципи на доверие и няма да направим това днес“.

„Ройтерс не получава държавно финансиране и предоставя независими, безпристрастни новини във всяка част на света“, добавя той.

Такива уверения звучат доста кухо след изтичането на тези чувствителни файлове и данни на FCDO – и Египет вероятно ще бъде само една държава, в която Ройтерс е ръководил политическо влияние и / или операция за смяна на режима по тайно нареждане на британските власти и служби.

Същият документ, в който се посочва съгласието на Асват Масрия, се отнася до „подобни платформи“, създадени от Ройтерс – The Source, в Зимбабве и Myanmar Now в Бирма – стартиращи, за да предоставят „безплатни“ новини за гражданите на съответните страни, както и за англоговорящите.

Със сигурност е важно, че двете страни – като Египет – някога са били част от имперските владения на Лондон.



Не е изненадващо, че понастоящем отразяването на неотдавнашния военен преврат в Найпйтау е на видно място в уебсайта на последния, въпреки че странно никъде не може да се спомене фондация Томсън Ройтерс.

Етикети:
Категория Лондон | 2021/05/24 последна редакция в 8:00 AM
Източник : Поглед | Снимка : Google
551 Прегледа
Коментари Добави Коментар



БГ Медия - Медия за Българите в Лондон

Подобни публикации


Живот и Работа в Лондон - Често задавани Въпроси

Актуална и полезна информация за Българите във Великобритания. Новини за Българите в Лондон. Списък с най-често задаваните въпроси за намиране на работа във Великобритания. Полезна информация при подготовка на документи за работа и престой във Великобритания.


Редакционният екип на Е Вести Лондон би искал да предостави на всички свои читатели от Лондон и целия свят възможността да участват активно в развитието на сайта! Ако си видял нещо интересно, забавно, скандално - просто нещо, което си заслужава да видят повече хора. Снимай го и го сподели в Е Вести Лондон заедно с кратък текст.

Имате информация, която искате да достигне до нашите читатели?

Изпрати статия

Спонсорирани връзки